Porsche lansa – în urmă cu zece ani – un nou segment de piață. Cu Panamera, in aprilie 2009, producatorul de masini sport prezenta primul sau Gran Turismo. Un autoturism deosebit in clasa de lux, acest model reusind sa imbine performantele unei masini sport cu luxul si versatilitatea unei berline. Porsche Panamera s-a dovedit a fi un succes de piață, în cei zece ani scurși de la lansarea modelului constructorul reușind să vândă 235.000 de unitati.
Pentru a înțelege acest automobil, îl vom cita pe dl. Michael Steinert (Primul Vicepreședinte al liniei de produse), “Ca o platformă tehnologică pentru inovații care au fost transferate ulterior pe alte modele, Panamera a jucat un rol semnificativ în modelarea ultimilor zece ani ai istoriei mărcii”. In cele ce urmează, vom încerca să punctăm etapele ce au condus la succesul autoturismului pe piață, istoria modelului găsindu-și începuturile undeva la mijlocul anilor 1950.
Începuturile (anii 1950) – Un automobil sportiv, elegant și confortabil pentru patru persoane a fost un deziderat urmărit timp de șaptezeci de ani de inginerii Porsche. In anii 1950, ei au dezvoltat un model cu patru locuri, care avea la bază celebrul 356. Anii au trecut, la mijlocul anilor 1980 fiind prezentate mai multe variante ale modelului 328. Ferry Porsche însuși a folosit una dintre aceste versiuni ca mașină privată. In cursul anului 1988, Porsche mai face o încercare cu modelul 989: un coupé cu patru uși care oferea suficient spațiu pentru două locuri în spate. Insă, la fel ca multe alte concepte, 989 a rămas la stadiul de prototip, dezvoltarea sa fiind sistată la începutul anului 1992. Ulterior – în urma efectuării unor studii de piață – Porsche a decis să realizeze un hatchback cu patru uși.
Trecerea la clasa de lux a fost dorinta dlui. Wendelin Wiedeking (Presedintele Comitetului Executiv), printre specificatii numărându-se dinamica de condus remarcabilă, condițiile generoase de spațiu și o linie aerodinamică accentuată a plafonului. În timpul procesului de proiectare, au prins contur trei concepte – “Mirage”, “Meteor” și Phantom” – modelul de serie fiind în cele din urmă mai apropiat de Mirage, conceptul cu aspect musculos. Elemente din toate cele trei variante au fost folosite, numele ales pentru model, Panamera, fiind inspirat de cursa mexicană de anduranță “Carrera Panamericana”.
Premiera (2009) – Prima apariție oficială a modelului Panamera, pe 19 aprilie 2009, a fost una deosebit de spectaculoasă: Porsche a invitat atunci jurnaliști din întreaga lume la o conferință de presă la etajul 94 al World Financial Center din Shanghai. Panamera a fost manevrată în poziție verticală într-un ascensor de marfă, cu ajutorul unui cărucior construit special. Șaizeci de persoane au trebuit să ajute la încărcarea mașinii, timp de câteva ore, ascensorul avand nevoie de un singur minut pentru a urca autoturismul la înălțimea de patru sute de metri.
Primul model Panamera – cunoscut intern sub numele de G1 – a stabilit, practic, noi standarde în clasa sa, în principal datorită echilibrului între sportivitate și confort. De asemenea, modelul a fost unul care a beneficiat din plin de inovații: pentru prima dată, un model de serie, de clasă lux, venea cu un sistem start stop. Versiunea sa de top, Panamera Turbo, a introdus suspensia pneumatică cu volum suplimentar de aer la cerere, precum și un spoiler spate reglabil și multidimensional. Revoluționarul Gran Turismo a stabilit și direcția pentru toate celelalte linii de modele Porsche, datorita conceptului nou de afișare și de operare.
A doua generație (2016) – Dezvoltarea celei de-a doua generații Panamera (G2) a implicat mai multe fluxuri: în plus față de un Gran Turismo cu ampatament standard și unul cu ampatament extins, o a treia variantă a fost dezvoltată pe aceeași platformă: Sport Turismo. Începând cu anul 2017, conceptul de caroserie a adus mai multă versatilitate la clasa de automobile de lux. “Concept Sport Turismo” a fost prezentat pentru prima dată în cadrul Salonului Auto de la Paris, în 2012. Foarte admirat la vremea respectivă, a fost precursorul celei de-a doua generații Panamera, care și-a sărbătorit premiera mondială la 28 iunie 2016. G2 era și mai sportiv și mai elegant, dar cu același spațiu generos: linia acoperișului era și mai abruptă, spatele avea o ușoară contra curbă, luminile din spate, orizontale, accentuau identitatea mărcii. Caroseria sportivă a înglobat și ea o nouă serie de inovații, inclusiv un nou concept digital de afișare și de operare. Datorită sistemelor de șasiu, cum ar fi suspensia pneumatică cu trei camere, direcția pe puntea spate și sistemul de stabilizare electromecanică PDCC Sport, Panamera G2 s-a simțit de la bun început la fel de bine pe străzi, ca și pe pistă.
Modele hibride (2011) – Porsche a stabilit cadrul pentru electromobilitate cu Panamera în 2011. Fiind primul hibrid integral, produs în paralel în clasa de lux, Panamera S Hybrid a fost cel mai economic model Porsche până în prezent, în ciuda unei puteri de 380 cai putere. Doi ani mai târziu, Panamera S E-Hybrid a deschis noi drumuri în segment, fiind primul hibrid plug-in din lume – cu 416 cai putere și o autonomie electrică de 36 de kilometri. În cea de-a doua generație de Panamera, Porsche a îmbrățișat performanța electrică în toate variantele modelului: strategia de propulsie, adaptată de la modelul Spyder 918 era de tipul celor asociate în mod obișnuit cu automobilele sportive, dar era combinată cu o eficiență ridicată – atât în modelul 462 PS Panamera 4 E- Hybrid, cât și în vârful de gamă Panamera Turbo S E-Hybrid, cu o putere totală de 680 Cai Putere. Detalii aici: PORSCHE