BUGATTI TYPE 35 A ÎMPLINIT 100 DE ANI DE EXISTENȚĂ
Fără egal la momentul lansării, în 1924, Bugatti Type 35 a obținut peste 2.500 de victorii în curse de-a lungul timpului. Iar frumusețea, ingeniozitatea tehnică și strălucirea condusului rămân la fel de atrăgătoare și acum, 100 de ani mai târziu.
Pentru a înțelege mai bine ce reprezintă Bugatti Type 35, trebuie mai întâi să-l înțelegi pe creatorul său, Ettore Arco Isidoro Bugatti. Fără unul, nu ar fi putut exista niciodată celălalt. La debutul său, Bugatti Type 35 avea să rescrie regulamentul. A introdus multe inovații tehnice și a ridicat arta curselor cu motor la cote atât de noi. Toate acestea ar fi putut veni doar dintr-o minte total nereglementată de convenții și constrângeri a timpului, iar Ettore Bugatti avea o astfel de minte. Născut într-o familie influențată de arte, design și creativitate timp de secole, interesele lui Bugatti au fost numeroase și diverse, iar cunoștințele sale erau vaste.
Aerodinamica, o știință puțin înțeleasă
Deși a avut multe proiecte de succes în numele său înainte de a crea Type 35, Bugatti nu a fost un inginer calificat. Poate că, în cazul lui Type 35, lipsa de pregătire formală a fost un avantaj, nu un obstacol. Dacă Bugatti ar fi fost instruit în domeniul ingineriei auto tradiționale, poate că nu ar fi împins limitele atât de departe cu Type 35. Și, cu siguranță, nu ar fi creat atributele frumoase de design care caracterizează fiecare dintre inovațiile tehnice regăsite pe acest automobil. Faptul că Type 35 a inovat până la un nivel atât de surprinzător și nemaivăzut până atunci a fost imediat evident pentru toți observatorii în 1924.
În timp ce alte mașini se ridicau deasupra solului, caroseria lui Type 35 era joasă și elegantă. De asemenea, alte automobile aveau roți cu jante cu spițe, în timp ce Type 35 avea jante din aliaj turnat. Aceasta era soluția ideală pentru a reduce masa. În plus, tamburul de frână era montat integral în jantă într-o manieră revoluționară. Nu în ultimul rând, dacă alte mașini aveau suspensiw spate expusă, pe Type 35, aceasta era încapsulată în interiorul caroseriei elipsoidale cu panouri din aluminiu. Aerodinamica era o știință puțin înțeleasă la acea vreme. Cu toate acestea, abordarea de pionierat a îmbunătățit și mai mult conceptul de rezistență aerodinamică redusă.
Motor de 2,0 litri cu 8 cilindri în line
Bugatti Type 35 a dat naștere erei Grand Prix, forțând alți producători de motoare să-și regândească complet abordarea. Sub caroseria cu două locuri și fără acoperiș a fost luat în considerare fiecare detaliu. Nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării. Aproape totul era o nouă și o înaltă formă de gândire. Type 35 a debutat cu un motor de 2,0 litri cu 8 cilindri în linie și 24 de supape. Ulterior, a primit un propulsor de 2,3 litri supraalimentat, care dezvolta cirtca 90 CP la 6.000 rpm. Ettore Bugatti era conștient că performanța superioară era generată nu doar de „caii” în plus, ci și de diminuarea greutății până la 750 kg.
Pentru a-și atinge obiectivul, Bugatti a luat o serie de măsuri. Una dintre ele a constat în dezvoltarea unei noi punți față. Aceasta era mai ușoară, goală pe interior și cu capete etanșate. Configurația punții spate a fost la fel de nouă. Comparativ cu punțile convenționale, aceasta nu era „dreaptă”, ci se „scufunda” în mijloc pentru a se potrivi în jurul șasiului. La capete se ridica pentru a se conecta cu butucii roților. Astfel de inovații au contribuit la menținerea unei înălțimi și greutăți ale mașinii reduse.
Performanțe de top pe șosea și circuit
Type 35 a deblocat niveluri nemaivăzute până atunci de agilitate, răspuns și plăcere de a conduce. Acesta era combinat cu sistemul de direcție proiectat și calibrat cu precizie alături de un șasiu ușor care încorpora motorul. Mașina dispunea de un șasiu ușor, care încorpora motorul ca element de sarcină solicitat. În plus, frânele cu tambur cu cablu frumos echilibrate și un rezervor de benzină presurizat pentru optimizarea debitului de combustibil au fost alte detalii proiectate de Bugatti.
Toate acestea le permitea șoferilor să exploateze fiecare gram de performanță al modelului, atât pe șosea, cât și pe circuit. În plus, le arăta urmăritorilor o pereche curată de urme de roți în peste 2.000 de ocazii.