BUGATTI, 100 ANI DE LA LANSAREA TYPE 30!
În 1922, Bugatti a dezvăluit Type 30, primul automobil de serie cu motor cu opt cilindri și tehonologie de vârf. Cu numai un an înainte, Ettore Bugatti plănuise lansarea unui motor de trei litri și opt cilindri. Un motor încorporat ulterior în prototipul Type 28 din 1921!
Ettore a decis reproiectarea motorului în urma modificărilor aduse regulamentului Grand Prix-urilor care limita cilindreea la doi litri. Arborele vertical se află în partea din față a motorului și transferă rotațiile acestuia către arborele cu came. Cel din urmă coordonează două supape de admisie și o supapă de evacuare mai mare pentru schimbul rapid de gaze. Exact ca în cazul unui motor de avion proiectat de Ettore Bugatti.
Detalii tehnice
Două carburatoare Zenith oferă motorului cu opt cilindri sufficient amestec aer-combustibil, două evacuări fiind poziționate în partea stângă. În funcție de modul în care era utilizat și configurat, motorul livra între 75 și 100 CP. Cu viteze între 120/145 km/oră, Type 30 a fost unul dintre cele mai rapide automobile de producție ale vremii sale. Totodată, cu ajutorul selectorului de viteze, șoferul putea acționa patru trepte înainte și marșalier.
Bugatti a instalat pentru prima data acest motor pe mașina de curse Type 30 cu ampatament scurt. Era vehiculul perfect pentru a-și demonstra puterea, performanța și stabilitatea în timpul unei curse. Pe lângă tehnologie, putere și calitate, Ettore Bugatti a acordat atenție motorului, oferindu-i un aspect unghiular, clar structurat. Motoarele cu opt cilindri seamănă și astăzi cu piese de design, fiind minuni tehnologice chiar și în zilele noastre.
Primul vehicul
Cu puntea față preluată de la Type 22, Type 30 a devenit primul model de producție prevăzut cu frâne față. În urmă cu o sută de ani, mașinile epocii erau prevăzute doar cu frâne montate pe puntea spate. În schimb, noua mașină poseda saboți de frînă cu crestături elicoidale care interacționau cu tamburele de frână din oțel/spate. Un detaliu care a permis decelerarea în deplină siguranță. Totodată, a fost îmbunătățit și nivelul de confort.
Un pachet din piele multi-strat a absorbit șocurile cauzate de condițiile de drum, în general foarte proaste în acea vreme. Ulterior, Type 30 a beneficiat de variații de caroserie între anii 1922/1926, inclusiv tourere sportive sau decapotabile cu două locuri. Modificări văzute și în vânzări, circa 600 unități fiind comercializate până în 1926, când a fost înlocuit de Type 38. Un vehicul motivant, constructorul continuând Bugatti să inoveze automobilul!
Abonează-te la newsletter AICI