Istoria Porsche a început în 1948, însă bazele companiei germane au fost puse în 1931, de profesorul Ferdinand Porsche. „Școlit” la Daimler-Benz, acesta a fost ajutat de fiul său „Ferry” să înființeze o firmă independentă de proiectare și inginerie. Aceasta se numea „Dr. Ing. hc F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge” și avea sediul în Stuttgart.
Trei ani mai târziu, Porsche senior primea din partea „Reichsverband der deutschen Autoindustrie” (n.n. – Asociaţia Industriei Auto din Germania) sarcina de a proiecta și dezvolta un automobil de serie destinat oamenilor cu venituri medii. La 27 aprilie 1934, Erwin Komenda finaliza prima schiță cu prototipul Type 60, iar în 1936 aveau deja loc primele teste. După doi ani, versiunea de producție era gata. Din ordinul lui Adolf Hitler a fost înființată compania Volkswagen, care a demarat la final de 1938 producția modelului de serie Kdf Wagen (devenit Kaffer). Atât de impresionat a fost Führer-ul de această mașină încât el l-a numit pe Porsche senior consilierul personal pe probleme de tehnică militară.
Anul următor, Porsche a prezentat modelul Type 64, cunoscut și sub numele de Volkswagen Aerocoupe. Considerat de unii specialiști primul vehicul al germanilor, acesta era bazat din punct de vedere mecanic pe VW Kaffer. Avea o caroserie din aluminiu aerodinamică și oferea două locuri la interior. Sub capotă a primit un motor de tip boxer (cu cilindri opuși) de 1,1 litri și 50 CP, care permitea atingerea unei viteze de 160 km/h. Mașina a fost produsă în doar trei unități, iar una dintre acestea a luat startul în cursa Berlin-Roma din același an pentru a vedea reacția publicului.
356, primul model din istoria mărcii
La 14 iulie 1947 au fost terminate primele schițe de design ale viitorului model de serie sport. După circa un an, pe 8 iunie 1948, era gata primul prototip, Porsche Type 356/1, care obținea la scurt timp omologarea pentru circulația pe drumurile publice. Era echipat cu motor de 1,1 litri, dar care oferea 40 CP, avea roți motrice spate și se distingea printr-o manevrabilitate incredibilă datorită unei mase de 585 kg. În plus, Porsche 356 era confortabilă și fiabilă. Producția a demarat în același an într-un atelier din orașul austriac Gmund, unde au fost produse 52 de exemplare.
Lansarea oficială a modelului de serie 356 a avut loc la Geneva, în 1949 și era disponibilă în versiuni de caroserie coupe și cabrio. În 1950 producția și sediul firmei au fost transferate la Zuffenhausen, lângă Stuttgart. În același an a fost finalizată varianta de competiție derivată din 356. Aceasta a fost realizată în două exemplare și a concurat anul următor în cursa de 24 de ore de la Le Mans, unde a obținut prima victorie de clasă. Anul următor, modelul 356 era disponibil cu un nou motor boxer de 1,3 litri și 44 CP, iar în 1952 era lansat unul de 1,5 litri de putere 55 și 70 CP.
Patru modele în cinci ani
Salonul Auto de la Paris din 1953 a fost locul unde Porsche a prezentat modelul 550 Spyder. Dezvoltat pe platforma lui 356, acesta avea două locuri și oferea și o versiune RS. Motorul-boxer amplasat central de 1,5 litri avea 110/135 CP (versiunea RS) și permitea atingerea unor viteze de 220 km/h-240 km/h. În total au fost construite 90 de unități.
În 1954 au demarat în SUA vânzările versiunii 356 Speedster, iar până în 1957 au fost construite 1.171 de exemplare. Acesta a fost înlocuit în 1958 cu 356 Convertible D. Coupe-ul 356 a primit în 1955 câteva îmbunătățiri estetice și tehnice și a fost redenumit 356 A. La 12 martie 1956 a fost produs la uzina din Zuffenhausen exemplarul cu nr. 10.000 al lui 356. Începând cu 1958 a fost lansat succesorul lui 550 Spyder, denumit 718 Spyder, conceput speciale pentru competiții.