Lotus se numără printre cele mai evocatoare nume din automobilism. Reputația sa a fost construită pe cursele auto, locul unde fondatorul său – Colin Chapman – a fost responsabil pentru construcția unora dintre cele mai cunoscute și inovatoare modele de mașini din Formula 1. “Team Lotus” a fost o forță dominantă în F1 de-a lungul anilor 1960 și 1970, câștigând șapte titluri la categoria “constructori” și șase de campioni absoluți, enumerând aici nume precum Jim Clark, Emerson Fitipaldi sau Mario Andretti.
În același timp, Colin Chapman a dezvoltat o linie de succes de mașini sport, acestea având la bază aceleași calități de eficiență și greutate ce au servit atât de bine la câștigarea titlurilor în Formula 1. De altfel, creațiile populare ale mărcii Lotus – de-a lungul anilor – au fost modelele Elite, Elan sau Evora. Astăzi, cel mai nou model este Lotus Evija: un hypercar electric, primul model de autoturism după preluarea de către compania chineză Geely (grupul auto cu cea mai rapidă creștere din lume). Ca atare, acest automobil marchează începutul unui capitol pentru companie, Evija urmând să inspire o serie de noi modele din gama Lotus (în următorii ani). Evija înseamnă “prima experiență”, o denumire potrivită pentru o mașină care se aventurează pe un teren nou.
Nu numai că este primul hypercar Lotus, dar este și primul hypercar britanic complet electric (primul Lotus electric). Producția acestui model este programată să înceapă la facilitatea companiei din Hethel (Norfolk), în 2020, Evija fiind cea mai puternică mașină “de stradă” de până acum, puterea oferită fiind de aproximativ 2000 Cai Putere. Propulsia electrică a fost dezvoltată în parteneriat cu Williams Advanced Engineering, în construcția automobilului fiind inclusă nu numai experiență din F1, ci și din Formula E. Pachetul de baterii este poziționat în mijlocul mașinii, imedia în spatele celor două scaune și furnizează energie pentru cele patru motoare electrice.
Practic, Evija este o îndepărtare radicală de orice model produs de Lotus anterior, chiar dacă principiul lui Colin Chapman – simplifică, apoi adaugă lejeritate – nu a fost abandonat. Tehnologia înglobată în Evija este una foarte complexă, chiar dacă mașina este una dintre cele mai ușoare modele din segmentul hypercar. Este primul autoturism “de stradă” Lotus care se prezintă cu un șasiu monococă din fibră de carbon, un material utilizat la mașinile angrenate în F1. Greutatea vizată este de un maxcim de 1680 kg, ceea ce ar face din acest hypercar complet electric una dintre cele mai ușoare modele ce intră în producție.
Inovația Evija nu se află doar sub caroserie, proiectanții studiind modul în care mașinile de curse de la Le Mans canalizează fluxul de aer, un tunel Venturi contribuind la furnizarea suplimentară de forță, precum și la o prezență vizuală izbitoare – fiind satisfăcută astfel dorința lui Chapman ca fiecare componentă a mașinii să servească mai multor scopuri. De asemenea, inspirația din motorsport vine sub forma aerodinamică activă, un spoiler spate și un F1-style (Drag Reduction System – DRS). Totodată, anvelopele sunt furnizate de Pirelli (P-Zero Trofeo R), ele venind să ajute autoturismul la o rulare cât mai eficientă. În fine, cel mai exclusivist autoturism produs vreodată de Lotus este realizat în ediție limitată, doar 130 de mașini fiind disponibile pentru vânzare, o nouă eră deschizându-se în fața acestui brand clasic de mașini sport. Detalii aici (SUPERCAR).