LEGENDARUL LAMBORGHINI 350 GT A ÎMPLINIT 60 DE ANI
Aflată încă la începuturile sale, Automobili Lamborghini a prezentat primul prototip în octombrie 1963. Cunoscut sub numele de 350 GTV, acesta a fost desenat de Franco Scaglione și construit la Carrozzeria Sargiotto din Torino.
Mașina de serie, derivată din acel prim prototip-unicat, avea să devină 350 GT. Aceasta a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva în martie 1964. Acum, la 60 de ani distanță, Automobili Lamborghini a adus pe străzile orașului Geneva al doilea exemplar, care este cel mai vechi model de serie existent. În acest fel, compania italiană a ținut să celebreze povestea primei sale mașini de serie și originile ADN-ului producătorului auto din Sant’Agata Bolognese.
Motor V12 de 3,5 litri
Povestea Automobili Lamborghini a început la standul său de la Salonul Auto de la Geneva din 1964, odată cu prezentarea noului 350 GT. Din acel moment, clienții au putut cumpăra mașina cu simbolul taurului. Șasiul a fost opera inginerului Giampaolo Dallara, foarte tânăr pe atunci, considerat acum cel mai bun producător de șasiuri din lume. De asemenea, motorul V12 de 3,5 litri a fost proiectat inițial pentru curse de un alt inginer renumit, Giotto Bizzarrini. Ulterior, agregatul avea să fie adaptat de Paolo Stanzani pentru utilizarea mașinii pe drumurile publice.
Designul caroseriei din aluminiu și producția acesteia au fost realizate de Carrozzeria Touring din Milano. Acesta era considerat la începutul anilor 1960 cel mai bun carosier, fiind capabil să livreze mașini sport de lux. Primul model de serie realizat de Lamborghini a fost un succes imediat. Interiorul era de cea mai înaltă calitate și utiliza materiale premium precum piele și crom. Habitaclul avea o configurație de 2+2 locuri, cu două scaune individuale frontale și o banchetă posterioară.
Lamborghini 350 GT a „jucat” în filme celebre
Dincolo de design, mașina era și o realizare inginerească de top pentru acele vremuri. Suspensia independentă și motorul V12 erau alegeri de ultimă generație. Mai mult decât atât, ca o confirmare a performanțelor sale, acest propulsor a fost îmbunătățit. Câteva luni mai târziu, italienii au montat noul propulsor de 4,0 litri pe versiunea 400 GT. În această nouă configurație avea să devină piesa de rezistență a acestui model. În următorii 40 de ani, aceeași geometrie a fost folosită în diferite poziții și variații, devenind unul dintre simbolurile ADN-ului mărcii.
Motorul era amplasat frontal longitudinal pe 400 GT, Islero, Jarama, Espada și LM 002. Pe Miura, acesta avea o poziție transversală posterioară, iar pe Countach și Diablo una longitudinală posterioară. Primul 350 GT a fost livrat lui Giampiero Giusti, bateristul trupei „I 5 di Lucca”, devenită ulterior „Quartetto di Lucca”, unul dintre cele mai importante band-uri de jazz din Italia. Acesta a fost începutul unei relații strânse între Lamborghini și lumea showbizz-ului în care mulți actori și muzicieni au devenit clienți ai mărcii italiene. Modelul 350 GT a apărut în filmul „Kill Me Quick, I’m Cold” din 1967, regizat de Francesco Maselli, în care a fost condus de Monica Vitti și Jean Sorel.
60 de ani mai târziu
Mașina expusă la Salonul de la Geneva din 1964 a fost 350 GT #101. Aceasta era finisată în nuanța Geneva Green și avea interior alb, primul produs vreodată. Mașina, folosită ulterior pentru teste de dezvoltare și anduranță, a fost distrusă într-un accident rutier în timp ce era oprită la un semafor. Următorul 350 GT #102 a supraviețuit, însă, până în prezent. Modelul este vopsit într-o nuanță de gri metalizat, iar interiorul este complet roșu.
Mașina a fost expediată din Sant’Agata Bolognese pe 15 august 1964 și livrată unui client din Geneva. Aceasta este cea mai veche mașină de serie a companiei care există în momentul de față. Ea a fost restaurată și certificată de Lamborghini Polo Storico. Marca italiană a readus-o recent pe străzile din Geneva, orașul unde a fost prezentat pentru prima dată acum 60 de ani.