LAUBFROSCH – 100 DE ANI DE LA DEBUTUL PRODUCȚIEI
Germanii de la Opel sărbătoresc în aceste zile împlinirea unui secol de la startul producției modelului 4/12 PS (Laubfrosch). Acesta a fost un automobil cu care constructorul din Rüsselsheim a vrut să revoluționeze industria auto, fiind prezentat ca un vehicul accesibil pentru toată lumea.
Opel a început să producă mașini în urmă cu 125 de ani. La scurt timp, modele precum „Doktorwagen” de 4/8 PS aveau să se bucure de un imens succes. Încă de la început, producătorul auto și-a dorit să ofere o soluție de mobilitate pentru cât mai multe categorii de oameni. În 1924, Opel avea să dea lovitura și demara producția auto de masă. Prima mașină care ieșea de pe linia de asamblare din Rüsselsheim a fost Opel 4/12 PS. Cunoscut și sub denumirea populară „Laubfrosch”, acesta era un model care avea să revoluționeze industria auto.
Broasca de copac
Datorită unei producții extrem de eficientă, prețurile acestei mașini erau mici pentru acele vremuri. În acest fel, automobilul era accesibil pentru toată lumea, iar vânzările atingeau niveluri fără precedent. „Mașina pentru toată lumea” costa 4.500 de Rentenmark la începutul producției, nu mult în comparație cu alte vehicule, dar la fel de mult ca o casă. A devenit Opelul popular deoarece prețul său a scăzut de la an la an datorită dezvoltării continue a tehnologiei liniei de asamblare.
Între mai 1924 și iunie 1931 au fost produse în jur de 120.000 de unități Opel 4 PS/12. Numerele indică puterea nominală și, respectiv puterea reală. Încă de la început, Opel 4/12 PS a spart tiparele acelor vremuri în materie de automobile. În loc să fie mare și negru, precum majoritatea modelelor de atunci, modelul din Rüsselsheim era un vehicul mic, dar robust, vopsit într-o culoare verde exclusivă. De altfel, această nuanță i-a adus rapid porecla de „broasca de copac”.
Ce noutăți tehnologice aducea Opel 4/12 PS?
Inițial, modelul a fost gândit cu două locuri, însă ulterior a fost modificat pentru a putea găzdui 3 pasageri. „Laubfrosch” avea o lungime de 3,20 metri, o lățime de 1,35 metri și o înălțime de 1,65 metri. De asemenea, automobilul german oferea un plafon textil pliabil și chiar un portbagaj, care era integrat în spatele banchetei.
Automobilul Opel oferea o serie de noutăți tehnologice. Era dotat cu o cutie de viteze cu montare directă pe flanșă, ambreiaj multidisc din oțel, parbriz reglabil și roți cu discuri din oțel. În același timp, Opel 4/12 PS folosea un motor de un litru cu 4 cilindri. Acesta îi permitea să ruleze cu o viteză maximă de 60 km/h. Vehiculul putea să atingă 50 km/h în treapta a treia a cutiei de viteză. Pentru prima dată în industria auto, maneta schimbătorului de viteze nu se mai afla în dreapta volanului, ci fusese repoziționat central, pe podea.
Procesele cu Citroën
Cei de la Citroën l-au văzut pe 4/12 PS ca pe o copie a propriului său model 5CV. Drept urmare, francezii au intentat o serie de procese împotriva celor de la Opel. Solicitările lor au fost, însă, respinse de instanțele de judecată. Asta pentru că între cele două mașini existau mai multe diferențe notabile. Cea mai vizibilă era vopseaua verde a modelului Opel, în timp ce Citroën 5CV era vopsit într-o nuanță de galben lămâie. În 1924 și 1925, în Germania au fost vândute de patru ori mai multe mașini Opel 4 PS decât Citroën C.